Türkiye'nin deniz yolu taşımacılığındaki başarısı dikkat çekiyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun açıklamalarına göre, 2024 yılında dünyada yük taşımacılığının %88'i deniz yoluyla gerçekleştirilirken, Türkiye'nin dış ticaret taşımalarının %86'sı deniz yoluyla yapılıyor. Bu durum ülke ekonomisine önemli katkılar sağlıyor. Ülkemizdeki toplam dış ticaret içinde deniz yolunun parasal payı, 2003-2024 yılları arasında 5,9 kat artarak 333,96 milyar dolara ulaştı. Bakanlık, bu payı daha da artırmak için çalışmalarına devam ediyor. Deniz taşımacılığının önemi, artmakta olan küresel ticaret hacmiyle doğru orantılı olarak artmaktadır. Bu durum, Türkiye'nin stratejik konumunu ve gelişen altyapısını öne çıkarıyor. Ayrıca, sürdürülebilir taşımacılık hedefleri doğrultusunda da deniz yolu taşımacılığının payının artması önem taşıyor.

Ro-Ro Gemilerinde Büyük Artış

Ro-Ro taşımacılığı, tekerlekli araçların kendi imkanlarıyla hareket edebildiği özel gemilerle yapılan bir taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık yöntemi, kombine taşımacılığın en önemli ve işlevsel unsurlarından biridir. Ülkemizin coğrafi konumu, Ro-Ro taşımacılığının gelişmesi için büyük bir avantaj sağlamaktadır. Avrupa, Ege, Karadeniz ve Marmara denizlerinin uygun coğrafi yapısı, sektörü hem ülkemizde hem de Avrupa'da daha cazip hale getirmiştir. Bu da hem ekonomiye hem de uluslararası ticaretin canlanmasına katkıda bulunmaktadır. Ro-Ro taşımacılığı, karayoluyla uluslararası eşya taşımacılığına yeni güzergahlar ve çıkış yolları sunmaktadır. Bu gelişmeler, lojistik sektörünün daha da gelişmesini sağlayacaktır.

Yurt Dışı Bağlantılı Ro-Ro Hatlarında Artış

2003 yılında 220 bin 345 olan yurt dışı bağlantılı Ro-Ro hatlarında taşınan araç sayısı, 2024 yılında %221 artışla 706 bin 387'ye ulaşmıştır. Bu da 22 yılda Ro-Ro gemileriyle taşınan araç sayısının üç katından fazla arttığını göstermektedir. Geçen yılın taşımalarının %69'u Avrupa, %15,5'i Akdeniz ve %15,2'si Karadeniz bağlantılı Ro-Ro hatlarında gerçekleşti. Avrupa taşımalarının yaklaşık %68'i ise İtalya hattında yoğunlaşmıştır. Taşımacılıkta kullanılan araçların büyük çoğunluğunu (%68,5) treylerler oluştururken, %28,1'ini tırlar ve %1,9'unu ise römork ve yarı römorkler oluşturmaktadır. Bu veriler, Ro-Ro taşımacılığının Türkiye ekonomisi için ne kadar önemli olduğunu göstermektedir.

2025 Yılı İlk Dört Ayında Ro-Ro Verileri

2025 yılının Nisan ayı itibariyle Türkiye'nin 28 aktif Ro-Ro hattında faaliyet gösterdiği belirtilmiştir. 2025 yılının Ocak-Nisan döneminde yurt dışı bağlantılı düzenli Ro-Ro hatlarında taşınan araç sayısı, geçen yılın aynı dönemine göre %7,8 artışla 246 bin 816'ya ulaşmıştır. Bu artış, sektörün istikrarlı büyümesini ve geleceğe yönelik iyimser bir tablo çizmektedir. Bu veriler, Ro-Ro taşımacılığının Türkiye ekonomisine olan katkısının sürekli olarak arttığını göstermektedir. Devlet teşvikleri ve altyapı yatırımları, bu sektörün büyümesinde önemli rol oynamaktadır.